Motorstroom, motor accu's voor alle motoren

Motor accu's

Motoraccu

Motorstroom.nl is de grootste specialist en autoriteit op het gebied van motoraccu's in Nederland. Hier vindt u de passende motoraccu en het antwoord op de meestgestelde vragen als het gaat om het gebruik en onderhoud van motoraccu's. Mocht uw vraag er niet bij staan neem dan contact met ons op via info@motorstroom.nl of bel 085 90 20 979. Wij helpen u graag.

Hoe kan ik meten of een motoraccu vol of leeg is?

Als een motoraccu geladen is, is het soortelijk gewicht van het zuur 1,28 kg/m3. Alle zwavel in de motor accu is nu in het zuur aanwezig. Bij ontlading verplaatst de zwavel vanuit het zuur naar de accuplaten en hierdoor daalt het soortelijk gewicht van het zuur. Met een zuurweger kan op deze manier dus gemakkelijk de ladingstoestand van de motoraccu worden gemeten. Want bij een accu die ontladen is, is het soortelijk gewicht van het accuzuur ongeveer 1,1 kg/m3.
Ook door de spanning van de motoraccu te meten kan de ladingstoestand bepaald worden. Deze spanning varieert van resp. 2,12 tot 1,94 Volt per cel. Deze celspanning kan alleen goed worden gemeten indien de accu in rusttoestand is. Om een motoraccu goed te testen is een accutest apparaat noodzakelijk. Indien gewenst kunnen wij op uw motoraccu voor u testen. Deze test duurt wel minstens 24 uur.

Wanneer is een motoraccu versleten?

Meestal is dat moeilijk te voorspellen. Helaas begeeft de accu het, meestal na de winter, bij voorkeur op een moment dat je net bedacht had een lekker ritje te gaan maken. Bij de controle kunnen er signalen zijn dat de accu niet meer honderd procent is, zoals:

• Meer waterverbruik bij een of meer cellen. (enkel te zien bij conventionele motoraccu’s);

• De accu wordt heet bij het laden;

• Een cel waarvan de bovenzijde omhoog gekomen is of bol gaat staan;

• Weggelekt accuzuur;

• Afwijkend zuurgewicht tussen een of meer cellen onderling. (enkel te zien bij conventionele motoraccu’s);

• Hoge zelfontlading;

Hoe weet ik welke motoraccu ik nodig heb?

Motorstroom heeft een unieke zoekfunctie, waarmee je altijd bij de juiste motoraccu uitkomt. Selecteer eerst het merk, het type en het bouwjaar van uw motor en u wordt automatisch verwezen naar de juiste motor accu. Lukt het niet of staat uw motor er (nog) niet bij, neem even contact met ons op via info@motorstroom.nl of bel 085 90 20 979. Wij helpen u graag. De zoekfunctie vind u aan de rechterzijde van deze pagina.

Als ik een motoraccu niet oplaad en niet aangesloten heb, loopt hij toch leeg. Hoe komt dat?

Zelfontlading van motoraccu's: We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. De motorfiets heeft een tijd stil gestaan en de accu is leeg.
Dit probleem wordt veroorzaakt door zelfontlading. Normaal ontlaadt een motoraccu zich doordat er extern een gesloten stroomkring op wordt aangesloten, in de vorm van een dynamo met spanningsregelaar of een acculader.
Zelfontlading vindt bij elke motoraccu plaats zonder externe stroomkring en wordt veroorzaakt doordat loodoxide in de nabijheid van zwavelzuur langzaam uiteenvalt. De snelheid van zelfontlading hangt af van de zuurconcentratie, de temperatuur en het ontwerp van de batterij. Als vuistregel kun je stellen dat een natte lood-zuur batterij ongeveer 1% capaciteit verliest per dag. De enige manier om dit probleem tegen te gaan is gebruik te maken van een druppellader die de motoraccu constant op volle lading houdt. Het actief houden van de motoraccu is dus erg belangrijk. In dit geval is stilstand letterlijk achteruitgang!

Wat is de levensduur van een motoraccu?

De levensduur van een motoraccu is in eerste plaats afhankelijk van het aantal uren lading dat aan de accu gegeven wordt. Het is dus zeker belangrijk de motor accu goed "door" te laden. Verder is het gebruikte materiaal in de accu van belang, hoe zuiverder het lood, des te langer gaat de accu mee. Motorstroom verkoopt enkel A-merk accu's van het meest zuivere lood, zodat u langer van uw accu kunt gebruikmaken. Een kwalitatief goede startaccu die 100% geladen is, heeft na een half jaar bij 10 °C nog steeds 50% van zijn lading en kan gedurende deze tijd, zonder bijlading, met rust worden gelaten. Maar aangezien de huidige motoren zoveel electronica aan boord hebben, is het erg verstanding de motoraccu in goede conditie te houden door een druppellader te gebruiken.

Tijdelijk niet gebruiken van een motoraccu (opslag van een motoraccu)

Een accu laten we uit praktisch oogpunt tijdens de winterstalling vaak in onze motor zitten. Gezien het bovenstaande hoeft dat bij een kwalitatief goede accu ook geen bezwaar te zijn. Maar desalniettemin is de veiligste manier om er voor te zorgen dat de motoraccu voor 100% geladen is en blijft, deze te verwijderen en op een koele plaats te bewaren en een druppellader aan te sluiten.

Voorschriften motoraccu gebruik:

Het is belangrijk dat u de motoraccu:

-nooit te diep ontlaadt. Regelmatig opladen is dus een absolute noodzaak;
-niet overlaadt, dus zorg dat uw spanningsregelaar goed staat afgesteld en gebruik een goede acculader, dit geldt vooral voor gel moto accu's;
-regelmatig controleert op "droog staan" (zonodig de accu met gedestilleerd water bijvullen). Geldt alleen voor conventionele motoraccu's;
-gedurende de periode dat u hem niet gebruikt, koel wegzet (vergeet het regelmatig laden van de motor accu met een druppellader niet!).

Zelf een motoraccu vervangen:

Een motoraccu vervangen is over het algemeen heel makkelijk, je kunt het vaak makkelijk zelf uitvoeren.
Hieronder volgen enkele stappen en een paar nuttige tips:

- Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing van uw motor.

- Schakel alle stroomverbruikers uit en neem de contactsleutel uit het slot.

- Ontkoppel eerst de accu-aansluiting van de - pool (vaak is dit een zwarte kabel).

- Ontkoppel daarna de accu-aansluiting + pool (vaak is dit een rode kabel).

- Haal de oude motoraccu uit uw motor. Deze zit normaal gesproken bevestigd met een elastiek, klem of beugel.

- Vergelijk nu de afmetingen en de positie van de polen van de oude motoraccu, met die van de nieuwe motoraccu.

- Plaats de nieuwe motoraccu in de juiste positie.

- Monteer nu de elastiek, klem of beugel op dezelfde manier zoals u deze heeft verwijderd.

- Bevestig nu eerst de accuklem op de + pool (vaak is dit een rode kabel).

- Bevestig hierna de accuklem op de - pool (vaak is dit een zwarte kabel). 

De motoraccu is nu klaar voor gebruik en u kunt uw motor starten met de nieuwe accu.

Wij raden u altijd aan de laadspanning van uw motor te controleren: (kan met een eenvoudige multimeter)
Deze spanning moet liggen tussen de 13,6 volt en 14,8 volt (afhankelijk van het model).
Is dit te hoog of te laag dan ligt dit waarschijnlijk aan de dynamo en/of aan de spanningsregelaar.
We raden u in dat geval aan dit onmiddellijk te laten repareren, anders zal dit wederom resulteren in een kapotte accu.

Soorten motoraccu's:

Bij Motorstroom vindt u alle soorten motoraccu's, zoals de conventionele motoraccu's, de onderhoudsvrije motoraccu's AGM, onderhoudsevrije SLA accu's en de onderhoudsvrije gel motor accu's


Technische termen:

CCA:

CCA, staat voor de Engelse term Cold Cranking Amps, vrij vertaald de koudestart. Dit is het amperage dat een accu gedurende 30 seconden kan leveren bij 0 graden Fahrenheit (0 °F = -18 °C). De prestaties van een accu gaan hard omlaag zodra de temperaturen dalen. De CCA is dus een goede graadmeter om zien wat de startcapaciteit is van een accu. Het voltage moet tijdens deze test boven de 9,6 Volt blijven. De CCA-waarde geeft dus de waarde van de accu aan als startaccu. Soms word er gedacht dat het aantal Ah betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu. Dit is zeker niet altijd het geval. Een 20Ah(10h) accu kan een grotere startkracht hebben dan een 40Ah(10h) accu.