Motorstroom, motor accu's voor alle motoren

Motoraccu's

Motoraccu

Motorstroom.nl is de grootste specialist en autoriteit op het gebied van motoraccu's in Nederland. Hier vindt u de passende motoraccu en het antwoord op de meeste gestelde vragen als het gaat om het gebruik en onderhoud van motoraccu's. Mocht uw vraag er niet bij staan neem dan contact met ons op via info@motorstroom.nl of bel +31 (0)416-700232. Wij helpen u graag.

Hoe kan ik meten of een motoraccu vol of leeg is?

Als een motoraccu geladen is, is het soortelijk gewicht van het zuur 1,28 kg/m3. Alle zwavel in de motoraccu is nu in het zuur aanwezig. Bij ontlading verplaatst de zwavel vanuit het zuur naar de accuplaten, hierdoor daalt het soortelijk gewicht. Met een zuurweger kan op deze manier dus gemakkelijk de ladingstoestand van de motoraccu worden gemeten. Want bij een ontladen accu is het soortelijk gewicht van het accuzuur ongeveer 1,1 kg/m3.
Ook door de spanning van de motoraccu te meten kan de landingstoestand bepaald worden. Deze spanning varieert van resp. 2,12 tot 1,94 Volt per cel. Deze celspanning kan alleen goed worden gemeten indien de accu in rusttoestand is. Dus al een paar uur niet is geladen of ontladen. Om een motoraccu goed te testen is een accutest apparaat noodzakelijk, indien gewenst kunnen wij op afspraak uw motoraccu voor u testen,u bent deze motoraccu dan we 48 uur kwijt

Wanneer is een motoraccu versleten?

Meestal is dat moeilijk te voorspellen. Helaas begeeft de accu het, meestal na de winter, bij voorkeur op een moment dat je net bedacht had een lekker ritje te gaan maken. Bij de controle kunnen er signalen zijn dat de accu niet meer honderd procent is, zoals:

• Meer waterverbruik bij een of meer cellen. (enkel te zien bij conventionele motoraccu’s .)

• De accu wordt heet bij het laden.

• Een cel waarvan de bovenzijde omhoog gekomen is of bol gaat staan.

• Weggelekt accuzuur door een lekke bak of door zogenaamd

• Afwijkend zuurgewicht tussen een of meer cellen onderling. (enkel te zien bij conventionele motoraccu’s .

• Hoge zelfontlading

Hoe weet ik welke motoraccu ik nodig heb?

Motorstroom heeft een unieke zoekfunctie, waarmee je altijd bij de juiste motoraccu uitkomt. Selecteer eerst het merk, het type en het  bouwjaar van uw motor en je wordt automatisch verwezen naar de juiste motoraccu. Lukt het niet of staat je motor er (nog) niet bij, neem even contact met ons op via info@motorstroom.nl of bel +31 (0)416-700232. Wij helpen je graag.  De zoekfunctie vind je hier rechts.

Als ik een motoraccu niet oplaad en niet aangesloten heb, loopt hij toch leeg. Hoe komt dat?

Zelfontlading van motoraccu's: We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Je motorfiets, heeft een tijd stil gestaan en de accu is leeg.
Dit probleem wordt veroorzaakt door zelfontlading. Normaal ontlaadt een motoraccu zich doordat er extern een gesloten stroomkring op wordt aangesloten, in de vorm van een dynamo met spanningsregelaar of een acculader.
Zelfontlading vindt bij elke motor accu plaats zonder externe stroomkring en wordt veroorzaakt doordat loodoxide in de nabijheid van zwavelzuur langzaam uiteenvalt. De snelheid van zelfontlading hangt af van de zuurconcentratie, de temperatuur en het ontwerp van de batterij. Als vuistregel kun je stellen dat een natte lood-zuur batterij ongeveer 1% capaciteit verliest per dag. De enige manier om dit probleem tegen te gaan is gebruik te maken van een druppellader die de motoraccu constant op volle lading houdt. Het actief houden van de motoraccu is dus erg belangrijk, in dit geval is stilstand; achteruitgang.

Wat is de levensduur van een motoraccu?

De levensduur van een motoraccu is in eerste plaats afhankelijk van het aantal uren lading dat aan de accu gegeven wordt. Het is dus zeker belangrijk de motoraccu goed "door" te laden. Verder is het gebruikte materiaal in de accu van belang, hoe zuiverder het lood, des te langer gaat de accu mee. Motorstroom verkoopt enkel A-merk accu's van het meest zuivere lood, zodat u langer van uw accu kunt gebruikmaken. Een kwalitatief goede startaccu die 100% geladen is, heeft na een half jaar bij 10C nog steeds 50% van zijn lading en kan gedurende deze tijd, zonder bijlading, met rust worden gelaten. Maar aangezien de huidige motoren zoveel electronica aan boord hebben, is het erg verstanding de motoraccu in conditie te houden, door een druppellader te gebruiken.

Tijdelijk niet gebruiken van een motoraccu (opslag van een motoraccu)

Een accu laten we uit praktisch oogpunt tijdens de winterstalling vaak in onze motor zitten. Gezien het bovenstaande hoeft dat bij een kwalitatief goede accu ook geen bezwaar te zijn. Maar desalniettemin is de veiligste manier om er voor te zorgen dat de motoraccu voor 100% geladen is en blijft, deze te verwijderen en op een koele plaats te bewaren en een druppellader aan te sluiten.

Voorschriften motoraccu gebruik:

Het is belangrijk dat u de motoraccu:

-nooit te diep ontlaadt, regelmatig opladen is dus een absolute noodzaak.
-niet overlaadt, dus zorg dat uw spanningsregelaar goed staat afgesteld en gebruik een goede acculader, dit geldt vooral voor gel motoaccu's
-regelmatig controleert op "droog staan" (zonodig de accu met gedestilleerd water bijvullen), geldt alleen voor conventionele motoraccu's
-gedurende de periode dat u hem niet gebruikt, koel wegzet (vergeet het regelmatig laden van de motor accu met een druppellader niet!).

Hoe kan ik zelf een motoraccu vervangen:

Een motoraccu vervangen is over het algemeen heel makkelijk, je kunt het vaak makkelijk zelf uitvoeren.
Hieronder volgen enkele stappen en een paar nuttige tips:

- Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing van uw motor.

- Schakel alle stroom verbruikers uit en neem de contactsleutel uit het slot.

- Ontkoppel eerst de accu aansluiting van de - pool (vaak is dit een zwarte kabel).

- Ontkoppel daarna de accu aansluiting + pool (vaak is dit een rode kabel).

- Haal de oude motoraccu uit uw motor. Deze zit normaal gesproken bevestigd met een elastiek, klem of beugel.

- Vergelijk nu de afmetingen en de positie van de polen van oude motoraccu, met die van de  nieuwe motoraccu .

- Plaats de nieuwe motoraccu in de juiste positie.

- Monteer nu de elastiek, klem of beugel op dezelfde manier zoals u deze heeft verwijderd.

- Bevestig nu eerste de accuklem op de + pool (vaak is dit een rode kabel).

- Bevestig hierna de accuklem op de - pool (vaak is dit een zwarte kabel). 

De motoraccu is nu klaar voor gebruik en u kunt uw motor starten met de nieuwe accu.

Wij raden u altijd aan de laadspanning van uw motor controleren: (kan met een eenvoudige multimeter)
Deze spanning  moet liggen tussen de 13,6 volt en 14,8 volt (afhankelijk van het model).
Is dit te hoog of te laag dan ligt dit waarschijnlijk aan de dynamo en/of aan de spanningsregelaar.
We raden u in dat geval aan dit onmiddellijk te laten repareren, anders zal dit wederom resulteren in een kapotte motoraccu.

Soorten motoraccu's:

Op motorstroom vind je alle soorten motoraccu's, zoals de conventionele motoraccu's, de onderhoudsvrije motoraccu's AGM, onderhoudsevrije SLA accu's en de onderhoudsvrije gel motor accu's

Hoe werkt het zuren van de motoraccu?

Begrijpelijke vraag accuzuur is een bijzonder goedje inderdaad. Maar met onze zuurpakketten kun je de motor batterij zelf veilig vullen, we hebben een stukje uit de gebruiksaanwijzing voor je op deze pagina gezet zodat je dit op je gemak kunt nalezen:

Conventionele motoraccu's:

Deze dienen gevuld te worden met accuzuur. Belangrijk is dat de ontluchtingsnippel vrij is. Voor het vullen verwijder je de doppen en plaats je de vulbuisjes in de gaten van de motoraccu daarna vul je de individuele cellen met het zuur uit het bijgeleverde zuurpakket. Plaats het zuurpakket gewoon omgekeerd op de motoraccu en duw stevig dit naar beneden, hierdoor worden de aluminium zegels verbroken en stroom het zuur in de cellen. Verwijder of kantel het zuurpakket niet voordat het pakket volledig is leeg gelopen. Laat de accu na het vullen minimaal 30 minuten geopend  staan, sluit hierna de accu af door de doppen aan te draaien. Nu kan de accu worden ingebouwd.  Denk aan de onluchtingsnippel en sluit deze aan op de onluchtingsslang. Let op bij het aanlsuiten altijd eerst de + pool. Wij adviseren om regelmatig het zuurniveau te controleren, Mocht de inhoud van de accucellen te laag zijn, dan kunnen deze bijgevuld worden met gedemineraliseerd  water, dat kun je gewoon bij de drogist kopen.

Onderhoudsvrije motoraccu's

Ook deze motoraccu's worden geleverd met bijbehorend zuurpakket. Verwijder eerst de strip die de motoraccu afsluit. Verwijder nu de zwarte strip die het op zuurpakket zitten, maar hou de aluminum zegels intact!   Plaats het zuurpakket gewoon omgekeerd in de accu en duw stevig naar beneden, hierdoor worden de aluminium zegels verbroken en stroom het zuur in de cellen. Verwijder of kantel het zuurpakket niet alvorens het volledig leeg gelopen is. Laat een accu na het vullen minimaal 30 minuten geopend staan en monteer daarna de zwarte afdekstrip stevg op de motoraccu voor een hermetische sluiting. Deze strip mag hierna niet meer worden geopend. Nu kan de motoraccu worden ingebouwd.  Let op bij het aanlsuiten altijd eerst de + pool.

Technische termen:

CCA:

CCA, staat voor de engelse term Cold Cranking Amps, vrij vertaald de koudestart. Het amperage dat een accu gedurende 30 seconden kan leveren bij 0 graden Farenheit, dit is natuurkundige schaal, wij kennen in dadelijks gebruik Celcius, 0 Farenheid = -18 graden Celcius. Accu prestaties gaan hard omlaag, zodra de temeraturen dalen. De CCA is dus een goede graadmeter om zien wat de startcapaciteit is van een accu. Het voltage moet tijdens deze test boven de 9,6 Volt blijven. De CCA  waarde geeft dus de waarde van de accu aan als startaccu. Soms word er gedacht dat het aantal Ah betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu. Dit is zeker niet altijd het geval. Een 20Ah(10h) accu kan een grotere startkracht hebben dan een 40Ah(10h) accu.